Reikwijdte van het begrip “motorvoertuig als zodanig”
Reikwijdte van het begrip “motorvoertuig als zodanig”
Gegevens
- Kenmerk
- KG:013:2023:2
- Publicatiedatum
- 14 maart 2023
- Bron
- Kennisgroepen Standpunten
- Status
- Vervallen
Aanleiding
Op 20 mei 2022 heeft de Hoge Raad een arrest (ECLI:NL:HR:2022:640) gewezen over de toegang tot het gebruiken van de taxatiemethode voor het bepalen van de afschrijving van een motorvoertuig op grond van artikel 10 Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (hierna Wet BPM 1992). In dit arrest is de volgende overweging (4.2.3) opgenomen:
“… Uitsluiting van de taxatiemethode voor een motorvoertuig, dus ook voor een kampeerauto, is alleen mogelijk wanneer het desbetreffende voertuig als zodanig, dat wil zeggen naar merk, model, transmissie, brandstof, vermogen, carrosserie en uitvoering, in een relevante koerslijst is benoemd. Voor motorvoertuigen die als zodanig niet in een relevante koerslijst voorkomen, geldt dat de handelsinkoopwaarde daarvan op verzoek mag worden vastgesteld op basis van taxatie…”
Vanuit de praktijk bestaat de behoefte om duidelijkheid te krijgen over het begrip “motorvoertuig als zodanig” in relatie tot geringe afwijkingen in de CO2-uitstoot. Er doen zich namelijk situaties voor waarbij het importvoertuig op de genoemde punten in het arrest (merk, model, transmissie etc.) overeenkomt met een voertuig zoals opgenomen in de koerslijst, maar waarbij de CO2-uitstoot van het importvoertuig enkele grammen afwijkt van het motorvoertuig dat voorkomt in de koerslijst.
Vraag
Is er sprake van een “motorvoertuig als zodanig” indien een motorvoertuig wat betreft merk, model, transmissie, brandstof, vermogen, carrosserie en uitvoering overeenkomt met het motorvoertuig in de koerslijst, maar waarvan de CO2-uitstoot afwijkt?
Antwoord
Ja, want voor de kwalificatie van een motorvoertuig als zodanig is enkel bepalend of de door de Hoge Raad opgesomde kenmerken overeenkomen. CO2-uitstoot is door de Hoge Raad niet meegenomen in de limitatieve opsomming en dus geen relevant criterium voor de vraag welke methode gehanteerd mag worden voor het bepalen van de afschrijving.
Let op! De beantwoording van deze vraag ziet op (de aangiftemethodiek die gehanteerd wordt voor het bepalen van) de afschrijving ex artikel 10 Wet BPM 1992. Voor de maatstaf van heffing (artikel 9 Wet BPM 1992) is de CO2-uitstoot van het importvoertuig wel bepalend voor het te hanteren tarief (zie ook rechtsoverweging 3.4.1 en verder van ECLI:NL:HR:2020:561).