Initiatiefwetsvoorstel om box 2 te versoberen

Initiatiefwetsvoorstel om box 2 te versoberen

Gegevens

Publicatiedatum
8 juni 2022
Auteur
Redactie
Rubriek
Overig

De Tweede Kamerleden Maatoug (SP), Van der Lee (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend om enkele fiscale regelingen te laten vervallen en het box 2-tarief te vervangen door een progressief tarief.


Met dit wetsvoorstel willen de initiatiefnemers door een combinatie van zes voorstellen enkele knelpunten in de fiscale behandeling van aanmerkelijk belang wegnemen.

Afschaffen doelmatigheidsmarge Het wetsvoorstel voorziet in het afschaffen van de doelmatigheidsmarge van 25%. De gebruikelijkloonregeling wordt verder niet aangepast. Het minimumloon van de dga wordt na invoering van deze maatregel vastgesteld op het hoogste van de volgende bedragen:

  • minimaal 100% van de meest vergelijkbare dienstbetrekking;

  • het hoogste loon van de overige werknemers van de vennootschap;

  • € 48.000.

Het blijft voor dga’s mogelijk om zichzelf een hoger loon dan dit minimum uit te keren.

Afschaffen doorschuifregeling in de ab-sfeer voor schenking en vererving De doorschuifregeling in de inkomstenbelasting voor vererving en schenking van aanmerkelijk belang wordt door dit wetsvoorstel afgeschaft. Hierdoor wordt zowel bij vererving als bij schenking van een ab-pakket een overdrachtsprijs vastgesteld op basis van de waarde van het pakket op het moment van overdracht. Het verschil tussen de overdrachtsprijs en de verkrijgingsprijs van de schenker of degene van wie geërfd wordt, wordt aangemerkt als vervreemdingsvoordeel en als inkomen uit aanmerkelijk belang voor de erflater of schenker van het pakket belast in box 2.

Aanpassen tarief box 2 Dit wetsvoorstel voorziet in een verlaging van het basistarief in box 2 van 26,9% naar 26% en gaat gelden voor inkomsten uit aanmerkelijk belang tot € 60.000. Daarnaast wordt een tweede schijf geïntroduceerd voor alle inkomsten boven € 60.000, met een tarief van 40,59%. Door twee schijven in te voeren en een toptarief te introduceren verdwijnt, volgens de initiatiefnemers, de prikkel om een groter deel van het inkomen als kapitaalinkomen te classificeren en inkomen te verschuiven van box 1 naar box 2. Door het hogere tarief neemt ook de prikkel om vermogen te verschuiven van box 3 naar box 2 af. De grens van de hier voorgestelde lage tariefschijf wordt met dit wetsvoorstel jaarlijks geïndexeerd met 75% van de mutatie zoals berekend op basis van de tabelcorrectiefactor uit de Wet inkomstenbelasting 2001. De initiatiefnemers achten het van belang om te voorkomen dat opnieuw verschil ontstaat tussen de belastingdruk in box 1 en in box 2. Daarvoor is noodzakelijk dat de schijfgrenzen hetzelfde blijven; het is daarom wenselijk dat in box 2 dezelfde indexatiemethodiek wordt gehanteerd als in box 1.

Verhuurd vastgoed is beleggingsvermogen voor de BOR en doorschuifregeling Om de BOR beter aan te laten sluiten op de doelstelling van de regeling wordt voorgesteld om verhuurd vastgoed aan te merken als beleggingsvermogen, waardoor het niet in aanmerking komt voor de BOR. Aangezien het niet de bedoeling is dat de BOR benut wordt om erf- en schenkbelasting te ontwijken, zonder bedrijfseconomische noodzaak, is het logisch verhuurd vastgoed aan te merken als beleggingsvermogen, en dus niet als ondernemingsvermogen.

Kleine ab-pakketten uitzonderen van de BOR Door hogere eisen te stellen aan ab-pakketten om in aanmerking te komen voor de BOR kan de groep die in aanmerking komt verkleind worden en de regeling meer toegespitst op de oorspronkelijke doelgroep. Deze maatregel houdt in dat alleen ab-pakketten met een omvang van minimaal 25% van de gewone aandelen in aanmerking komen voor de BOR.

Verlagen vrijstelling BOR Deze maatregel draait de verschillende onnodige verruimingen van de BOR in de afgelopen twee decennia terug door het percentage van de vrijstelling te verlagen naar 25%. Daarnaast wordt de totale vrijstelling gemaximeerd op € 1 miljoen aan ondernemingsvermogen, ook voor bedrijven met een waarde van meer dan € 4 miljoen. De vrijstelling van 100% voor het verschil tussen de waarde going concern en de liquidatiewaarde blijft bestaan. Daarnaast blijft uitstel van betaling op basis van de Invorderingswet 1990 mogelijk.

De initiatiefnemers hopen hiermee te bereiken dat ab-houders hun gedrag aanpassen en minder schulden aangaan bij hun eigen vennootschap. Daarnaast zullen dga’s, door de verhoging van de tarieven in box 2, naar verwachting hogere lonen aan zichzelf uitkeren en lagere winstuitkeringen. Naar verwachting leveren de voorgestelde maatregelen geen financieringsproblemen op voor ab-houders. Verwacht wordt dat de meeste ab-houders de hogere lasten uit vrij beschikbare middelen kunnen betalen. Voor het deel waar dat niet voor geldt kan de belastingheffing (onder voorwaarden) op basis van de Invorderingswet 1990 worden uitgesteld.

Bron: TK 2021-2022 36128 Initiatiefvoorstel voor het doen vervallen van enkele fiscale regelingen en het vervangen van het box 2-tarief door een progressief tarief
Practice notes: Gebruikelijk loon dga, Aanmerkelijk belang (inkomen) en Bedrijfsoverdracht binnen de familie (BOR)