BelastingZaken 2023/66 - Complete chaos
Aflevering 3, gepubliceerd op 28-08-2023 geschreven door mr. H.A. ElbertIk weet niet hoe het bij jullie is, maar bij mij is het soms een complete chaos. Op het moment dat ik deze column schrijf sta ik op het punt om naar Lowlands te gaan, dat is al een chaos op zich. Met een aantal oppashonden en de nodige kinderen is het ook niet altijd even georganiseerd thuis. De chaos waar ik het hier over wil hebben is de zakelijke chaos en dan met name op het gebied van de postbezorging. Het is super dat we vanaf september de stukken voor de meeste rechtszaken digitaal kunnen aanleveren. Dit scheelt een heleboel chaos en portokosten. Mag ik vragen vanaf welk moment dit ook zou kunnen richting de Belastingdienst? Dit zou namelijk ook een heleboel chaos schelen. De Belastingdienst werkt prima mee door ‘brieven uit de toekomst’ te verzenden, oftewel brieven met een toekomstige datum zodat belastingplichtigen iets meer tijd hebben voor hun reactie en/of bezwaar. Ook is het soms mogelijk om stukken naar een ambtenaar te mailen. Deze komen helaas niet altijd aan en mijn zakelijke spamfilter herkent niet altijd het onderscheid tussen een fraude Prins en een Belastingdienst Prins. De papieren postbezorging is de laatste tijd echter een drama in drie bedrijven. Veel poststukken van de Belastingdienst (ook die uit de toekomst) komen veel te laat aan. Andersom zal het ook het geval zijn lijkt mij. Ik ben dus ondertussen bijna een maatschappelijk werker: ‘Nee klant, het komt vaker voor dat de vraag of we een hoorzitting willen later komt dan de reactiedatum. Nee hoor, dat hoeft geen probleem te zijn: ik heb in het bezwaarschrift al om een hoorzitting verzocht. Waarom we dan alsnog die vraag krijgen? Geen idee, het zal wel in het systeem zitten’. Enfin, jullie (her)kennen het wel denk ik zo. Zou het niet fijn zijn dat we zaken rechtstreeks kunnen uploaden of downloaden in het klantdossier van de Belastingdienst? Uiteraard met de nodige waarborgen zoals e-herkenning, DigiD enzovoorts. Ook hoeven we de rest van het klantdossier niet in te zien, alleen onze eigen stukken en de reactie daarop. Zou dat kunnen? Net als bij de Hoge Raad bijvoorbeeld? Please? Met een in een eerdere column voorgesteld track-and-trace systeem zou ik ook al blij zijn. Het zou mij in ieder geval heel wat waard zijn, in mijn hoofd is het namelijk al chaotisch genoeg. Ik heb zo in ieder geval weer wat tijd over voor de complete chaos hier in huis.