BelastingZaken 2013, afl. 8 - Belastingmoraal
Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Philip RuysHet woord valt de laatste tijd niet vaak, maar het is desondanks zeer actueel. Kijk maar naar de discussie over de belastingontwijking door internationaal opererende bedrijven, waarin Nederland de laatste tijd steeds vaker als belastingparadijs wordt geportretteerd. Die typering gaat ver en is strikt genomen niet juist. En belastingontwijking is per definitie volkomen legaal, in tegenstelling tot belastingontduiking. Maar die terminologie is allang niet meer relevant en de juridische kwalificaties evenmin. Fiscaliteit is een ethische kwestie geworden. Een ontwikkeling waar je vraagtekens bij kunt zetten, want wetgevers en rechters kunnen daar niet zoveel mee. Het vergt bovendien een sterke belastingmoraal en daarvoor heb je op z'n minst een betrouwbare overheid nodig. Dat is in Nederland op dit moment een probleem. Laten we eens kijken naar wat recente voorbeelden. Afgelopen voorjaar werd bekend gemaakt dat het ministerie van Financiën de verplichting om de werkkostenregeling toe te passen met een jaar zou uitstellen. Er leek aanleiding om de regeling, die op dat moment twee jaar lang in de wet was vastgelegd, aan te passen. Een flink aantal werkgevers had al tijd en geld geïnvesteerd om het in te voeren. Er volgde een internetconsultatie en bij het Belastingplan 2014 zou meer bekend worden gemaakt. Een maand na het verschijnen van het Belastingplan zitten we nog steeds te wachten op meer informatie. De inkeerregeling. Onlangs publiceerde Financiën een besluit waardoor tussen 2 september 2013 tot 1 juli 2014 zonder boete alsnog aangifte kan worden gedaan van voorheen verzwegen (buitenlands) inkomen en vermogen. De inkeerregeling is met ingang van 2010 verscherpt. Daarvoor kon men een boete ontlopen, daarna werd men eerst 15%, na 1 juli 2010 30% van het verzwegen bedrag aan boete verschuldigd. Dat betekent dat er veel mensen zijn geweest die 15 of 30% boete hebben betaald, terwijl op dit moment iedereen boetevrij kan inkeren. Krijgen die mensen hun geld nu terug? De crisisheffing. Werkgevers moeten in 2013 een eenmalige crisisheffing betalen van 16% over het loon boven EUR 150.000 dat zij in 2012 aan een medewerker hebben uitgekeerd. Deze heffing, die op gespannen voet staat met de Grondwet en internationale rechtsbeginselen, moest EUR 500 miljoen opleveren en was aangekondigd als eenmalige maatregel. Bij het Belastingplan 2014 werd bekend gemaakt dat de maatregel met een jaar wordt verlengd. Volgend jaar weer? En kort na de bekendmaking van het Belastingplan 2014 begon de regering de onderhandelingen met de oppositiepartijen, waarbij duidelijk werd dat veel maatregelen konden worden ingeruild. Met dit zwabberbeleid moet men vrezen voor de belastingmoraal.