Aflevering 8

Gepubliceerd op 16 oktober 2013

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Afstortplicht na echtscheiding

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Edzo Boven
De laatste tijd is er een aantal uitspraken geweest van rechters inzake de verplichte afstorting van het pensioen in eigen beheer na echtscheiding. Ter herinnering: na verevening of conversie (eigen pensioenrecht voor de ex-partner) dient op basis van rechtspraak uit 2007 (en steeds bevestigd in latere jaren) de waarde van de aan de ex-partner toekomende pensioenrechten extern te worden afgestort. Dit dient te gebeuren tegen de (veel hogere) waarde in het economisch verkeer van deze pensioenrechten. Gezien de huidige marktrente is dit ongeveer 2 tot 2,5 maal de fiscale waarde van de pensioenverplichting indien het een

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Aparte bijtelling 'echte' elektrische auto's

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Heleen Elbert
Zoals u wellicht weet, is de bijtelling voor auto's met een CO2-uitstoot tot 50 gram/km nu nog per saldo 0%, dat wil zeggen 25% korting op een bijtelling van 25%. Maar, hoe ziet het er volgend jaar uit? Volgens de nu bekende wettekst wordt de bijtelling voor dergelijke auto's per 1 januari verhoogd naar 7%. De staatssecretaris blijkt zich echter te ergeren aan zogenoemde semi-elektrische auto's. Dit zijn auto's die niet alleen op elektriciteit rijden, maar ook op een andere brandstof zoals benzine. U raadt het al: veel van de berijders profiteren van de huidige 0%-bijtelling, maar tanken vrolijk hun benzinetank vol. Alleen op elektriciteit kom je niet zo heel ver, niet waar? Ook duurt het opladen van de auto soms (te) lang in de ogen van de berijders. Tja, en waarom krijgen deze benzinegebruikers met stekker nu een veel lager tarief dan de andere benzinegebruikers zonder stekker? De staatssecretaris heeft het plan opgevat om een onderscheid te maken tussen de bijtelling voor echte, puur elektrische auto's en andere auto's met een lage CO2-uitstoot. In eerste instantie was het de bedoeling (zoals blijkt uit het concept-milieuakkoord) om de bijtelling voor elektrische auto's per 1 januari a.s. op 3% te stellen en voor overige zuinige auto's op 8%. Op Prinsjesdag heeft de staatssecretaris in een Autobrief aangekondigd, en dit inmiddels met een nota van wijziging verwerkt in Belastingplan 2014, dat de bijtelling voor een elektrische auto volgend jaar 4% zal zijn. De overige zuinige auto's (met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km) gaan onder het 7%-tarief vallen. In de nota van wijziging wordt ook voorgesteld de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL voor personenauto´s af te schaffen. Uiteraard houden wij u via deze rubriek op de hoogte van het laatste nieuws over dit onderwerp.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - BOF volgens de A-G tot 75% niet discriminerend

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
Volgens advocaat-generaal IJzerman is de Nederlandse wetgeving voor wat betreft de BOF in strijd met het internationaal verankerde gelijkheidsbeginsel en discriminatieverbod voor zover de vrijstellingen uitkomen boven 75% van het verkregen ondernemingsvermogen. Omdat de wetgever een ruime beoordelingsvrijheid toekomt, is het percentage van de BOF-vrijstelling van 75% niet buiten proporties. Dit blijkt uit een gemeenschappelijke bijlage bij de conclusie die de A-G in een vijftal zaken heeft genomen.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - BOR en verhuurd vastgoed

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Geert de Jong
De bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) in de Successiewet is alleen van toepassing op ondernemingsvermogen. Beleggingsvermogen deelt niet in de vrijstelling. Het is dan ook logisch dat belastingplichtigen proberen zoveel mogelijk vermogensbestanddelen als ondernemingsvermogen aan te merken. Als stelregel geldt doorgaans het volgende: binnen de onderneming gebruikt vastgoed kwalificeert als ondernemingsvermogen, aan derden verhuurd vastgoed als beleggingsvermogen. In de praktijk is het niet altijd zo eenvoudig.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Belastingmoraal

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Philip Ruys
Het woord valt de laatste tijd niet vaak, maar het is desondanks zeer actueel. Kijk maar naar de discussie over de belastingontwijking door internationaal opererende bedrijven, waarin Nederland de laatste tijd steeds vaker als belastingparadijs wordt geportretteerd. Die typering gaat ver en is strikt genomen niet juist. En belastingontwijking is per definitie volkomen legaal, in tegenstelling tot belastingontduiking. Maar die terminologie is allang niet meer relevant en de juridische kwalificaties evenmin. Fiscaliteit is een ethische kwestie geworden. Een ontwikkeling waar je vraagtekens bij kunt zetten, want wetgevers en rechters kunnen daar niet zoveel mee. Het vergt bovendien een sterke belastingmoraal en daarvoor heb je op z'n minst een betrouwbare overheid nodig. Dat is in Nederland op dit moment een probleem. Laten we eens kijken naar wat recente voorbeelden. Afgelopen voorjaar werd bekend gemaakt dat het ministerie van Financiën de verplichting om de werkkostenregeling toe te passen met een jaar zou uitstellen. Er leek aanleiding om de regeling, die op dat moment twee jaar lang in de wet was vastgelegd, aan te passen. Een flink aantal werkgevers had al tijd en geld geïnvesteerd om het in te voeren. Er volgde een internetconsultatie en bij het Belastingplan 2014 zou meer bekend worden gemaakt. Een maand na het verschijnen van het Belastingplan zitten we nog steeds te wachten op meer informatie. De inkeerregeling. Onlangs publiceerde Financiën een besluit waardoor tussen 2 september 2013 tot 1 juli 2014 zonder boete alsnog aangifte kan worden gedaan van voorheen verzwegen (buitenlands) inkomen en vermogen. De inkeerregeling is met ingang van 2010 verscherpt. Daarvoor kon men een boete ontlopen, daarna werd men eerst 15%, na 1 juli 2010 30% van het verzwegen bedrag aan boete verschuldigd. Dat betekent dat er veel mensen zijn geweest die 15 of 30% boete hebben betaald, terwijl op dit moment iedereen boetevrij kan inkeren. Krijgen die mensen hun geld nu terug? De crisisheffing. Werkgevers moeten in 2013 een eenmalige crisisheffing betalen van 16% over het loon boven EUR 150.000 dat zij in 2012 aan een medewerker hebben uitgekeerd. Deze heffing, die op gespannen voet staat met de Grondwet en internationale rechtsbeginselen, moest EUR 500 miljoen opleveren en was aangekondigd als eenmalige maatregel. Bij het Belastingplan 2014 werd bekend gemaakt dat de maatregel met een jaar wordt verlengd. Volgend jaar weer? En kort na de bekendmaking van het Belastingplan 2014 begon de regering de onderhandelingen met de oppositiepartijen, waarbij duidelijk werd dat veel maatregelen konden worden ingeruild. Met dit zwabberbeleid moet men vrezen voor de belastingmoraal.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Blunderende fiscalist en frauderende accountant

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Mike Castelijn
Recent werden door de rechtbank een fiscalist en een registeraccountant veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf respectievelijk 240 uur werkstraf en een geldboete van EUR 29.000 vanwege het opzettelijk niet en onjuist doen van hun eigen belastingaangiften. Uit deze uitspraken blijkt wat van een professional mag worden verwacht bij het invullen van zijn belastingaangifte. Voldoet hij niet aan deze verwachting, dan komt hem dat duur te staan.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - De carpoolregeling

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Giniraynha Poulina
De meeste werknemers moeten reizen om op hun werk te komen. Dit gebeurt vaak met een eigen auto of een bedrijfsauto. Om kosten te besparen wordt soms een carpool georganiseerd. Hoe dit fiscaal uitpakt, hangt af van twee belangrijke vragen: wie organiseert het carpoolen en reist de werknemer met zijn eigen auto of met een auto van de zaak?

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Deelnemingsvrijstelling en compartimentering

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Almer de Beer
In een arrest van 14 juni 2013 gaat de Hoge Raad in op de vraag of de zogenoemde 'compartimenteringsleer' van de deelnemingsvrijstelling ook van toepassing is bij een wetswijziging. Aangezien de staatssecretaris zich niet kon verenigen met het oordeel van de Hoge Raad, heeft hij direct een wetswijziging aangekondigd, dat uiteindelijk vlak voor Prinsjesdag bij de Tweede Kamer is ingediend.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - De werkkostenregeling: een update

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Rien Vink
Regelmatig bent u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen inzake de werkkostenregeling. En die ontwikkelingen zijn talrijk, waardoor het soms onduidelijk is wat nu de stand van zaken daadwerkelijk is. En belangrijker: wat u nu moet doen! Met dit artikel geven we u een update van de laatste ontwikkelingen en gaan we in op de vraag wat een werkgever nu moet doen?

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Fenomeen

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door waarnemer
Een relatief nieuw fenomeen doet zich voor in de Tweede Kamer. Enkele Kamerleden die het sportbeleid in de portefeuille hebben, zoeken contact met de fiscale specialisten. De reden is duidelijk. De besturen en directies van Nederlandse clubs in het profvoetbal zijn zeer bezorgd over de verlengde werkgeversheffing op salarissen boven de EUR 150.000 per jaar. Ajax en Feyenoord, die elkaar op het voetbalveld sinds jaar en dag fel bestrijden, hebben elk aangekondigd een rechtszaak tegen deze heffing voor te bereiden.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Fiscaal pakket 2014

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Almer de beer
Op Prinsjesdag heeft het kabinet het fiscaal pakket 2014 bij de Tweede Kamer ingediend. De belangrijkste fiscale wetsvoorstellen - het Belastingplan 2014 en de Overige fiscale maatregelen 2014 - treft u hieronder aan. Speerpunten zijn een solide belastingopbrengst, een fraudebestendig belastingstelsel en vereenvoudiging.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Fiscale moed

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
De Miljoenennota en het Belastingplan 2014 kunnen op twee manieren worden gelezen. Ten eerste door de bril van degene die de focus legt op bezuinigingen. In dat geval kan je waardering hebben voor de creativiteit van het kabinet. Immers, door aan allerlei knoppen te draaien, weet het kabinet geld bij elkaar te sprokkelen dat nodig is om richting Europese begrotingsnorm te gaan.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Grensoverschrijdende arbeid

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Linda van de Reep
Een werkgever die regelmatig zaken doet met het buitenland, kan in de situatie komen dat één of meer van zijn werknemers voor een bepaalde periode werkzaam zijn in het buitenland. Vrijwel altijd heeft dit gevolgen voor de belasting- en sociale zekerheidspositie van de werknemer. Ook de werkgever moet met de gewijzigde positie van de werknemer rekening houden.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Lijfrenten en faillissement

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Edzo Boven
Vaak wordt de vraag gesteld of toekomstvoorzieningen al dan niet in de boedel van een faillissement vallen. Met betrekking tot fiscaal aftrekbare lijfrentespaarrekeningen is duidelijk dat deze op grond van artikel 21, sub 7 van de Faillissementswet niet in de boedel van een faillissement vallen. Voor een 'gewone' lijfrente bij een verzekeraar geldt dit ook op grond van artikel 7:986 van het Burgerlijk Wetboek.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Margeregeling niet zo maar van toepassing

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Heleen Elbert
De margeregeling is een regeling uit de omzetbelasting. Deze houdt kortweg in dat de verkoper geen btw in rekening hoeft te brengen over het hele factuurbedrag, maar slechts over zijn eigen marge. Deze regeling wordt gebruikt wanneer een ondernemer goederen inkoopt van bijvoorbeeld particulieren, bijvoorbeeld een inruilauto. Dat deze regeling niet zonder meer gebruikt kan worden, blijkt uit de volgende zaak waarbij de toepassing van de margeregeling de ondernemer op een naheffingsaanslag van bijna EUR 350.000 plus boete komt te staan.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Matiging keten- en inlenersaansprakelijkheid

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
De Belastingdienst heeft op zijn site een informatieblad gepubliceerd waarin een toelichting wordt gegeven op de manieren waarmee in de praktijk de identiteit van de werknemer kan worden aangetoond zonder dat een kopie van het identiteitsbewijs wordt gemaakt. Het gaat dan met name om gevallen waar, in het geval van keten- en inlenersaansprakelijkheid, het anoniementarief wordt toegepast.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Nu al uitkleden?

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Philip Ruys
In het Belastingplan 2014 is het voornemen opgenomen om een vrijstelling voor de schenkbelasting uit te breiden voor een schenking in verband met de eigen woning. Hiervoor zal volgens het wetsvoorstel een vrijstelling gelden van EUR 100.000. Het moet dan gaan om bijvoorbeeld de aankoop of verbouwing van een eigen woning of aflossing van een restschuld. Van wie de schenking wordt verkregen is niet van belang, zo lang men maar onder de het bedrag van EUR 100.000 blijft. Dit is dus veel ruimer dan de eenmalige vrijstelling voor schenkingen van ouders aan kinderen (momenteel mogen ouders eenmalig maximaal EUR 51.407 schenken aan kinderen tussen de 18 en 40 jaar, mits de schenking wordt gebruikt voor de eigen woning). De vrijstelling van EUR 100.000 kent bovendien geen beperking qua leeftijd of kring van verkrijgers. Persoonlijk lijkt me deze maatregel vooral prettig voor de (zeer) vermogende particulier. Wie niet maalt om een tonnetje meer of minder, kan hier heel gemakkelijk geld verdienen. Zeker wanneer nog geen gebruik is gemaakt van de normale eenmalige vrijstelling en het kind inmiddels de leeftijd van 40 is gepasseerd. Dergelijke spijtoptanten kunnen alsnog profiteren van een belastingvrijstelling. Maar of deze maatregel iets positiefs voor de woningmarkt of de schuldenlast op macroniveau gaat doen, dat waag ik toch te betwijfelen. Voor de meeste mensen gaat het adagium 'kleed je niet uit voor je naar bed gaat' juist in deze onzekere tijden dubbelhard op. Daar komt bij dat het natuurlijk ook heel interessant is om geld niet te schenken, maar uit te lenen. Niet alleen is men het geld dan niet meteen kwijt; er is ook nog eens het voordeel van renteaftrek bij (in een ouder-kindsituatie) het kind en onbelaste renteopbrengst bij de ouder. Dat moet u afzetten tegen het voordeel van het de schenkbelasting van maximaal 20%. Ik laat het aan u over om de vergelijking te maken, maar ik verklap u dat er een omslagpunt ligt bij een looptijd van meer dan tien jaar...

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Overdracht algemeenheid van goederen

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
De Wet op de omzetbelasting kent een faciliteit die de overdracht van een algemeenheid van goederen of een gedeelte daarvan - in de praktijk: een bedrijf(sonderdeel) 'going concern' - buiten de heffing van btw houdt. De vraag wanneer sprake is van (een geheel of gedeelte van) een algemeenheid van goederen blijft een lastige discussie. Een onjuiste interpretatie kan namelijk grote financiële gevolgen hebben.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Overgangsregeling bijtelling

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Heleen Elbert
Hebt u al een auto in uw bezit en valt deze auto per 1 januari in een andere bijtellingscategorie? Dan is er in principe niets aan de hand. U kunt namelijk gebruik maken van het overgangsrecht. Is de datum eerste tenaamstelling van de auto voor 1 juli 2012? Dan kunt u uw oude bijtellingspercentage gebruiken tot het moment dat zowel de tenaamstelling als de vaste bestuurder van de auto wijzigt. En, ook al wijzigen zowel de tenaamstelling als de vaste bestuurder: volgens een toezegging mag ook de nieuwe eigenaar/bestuurder in ieder geval tot 1 juli 2017 gebruik maken van uw lage bijtellingstarief.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Provisieverbod niet bij lopende regeling

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Edzo Boven
Per 1 januari 2013 is het provisieverbod in werking getreden. Dat wil zeggen dat voor nieuwe pensioencontracten de vergoeding voor de adviseur/intermediair rechtstreeks door de klant betaald dient te worden. Dit is veel transparanter dan in het verleden via provisie. Wel moet men er rekening mee houden, dat lopende contracten nog steeds op provisiebasis zijn. Deze kosten zijn reeds door de klant 'betaald' door middel van de in het product (en premie) begrepen provisie.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Publicatieplicht ANBI's

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
De verstrekking van informatie via internet wordt met ingang van 1 januari 2014 een wettelijke voorwaarde voor de ANBI-status. Bestaande ANBI's en ANBI's in oprichting zullen hierop moeten anticiperen. Elke ANBI krijgt te maken met deze nieuwe regeling en moet dus weten welke gegevens vanaf 2014 via internet gepubliceerd moeten worden.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Rente, rendement en beschikbare premie

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Edzo Boven
In het verleden werd in het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) het bereikbare pensioenkapitaal berekend met een rendement van 4%. Aangezien dergelijke rendementen de afgelopen jaren niet meer gehaald worden, is voor 2013 vastgesteld dat het bereikbare kapitaal berekend dient te worden met een rendement van 2,4%. Dit leidt uiteraard tot een aanmerkelijk lager kapitaal en tot een eveneens aanmerkelijk lagere uitkering. Berekeningen tonen aan dat de verlaging van 4% naar 2,4% een 35% lager pensioen met zich mee brengt.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Stamrecht vastleggen in overeenkomst?

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Edzo Boven
De rechter heeft recent beslist, dat een niet tijdige vastlegging van een stamrecht in een overeenkomst geen reden is aan te nemen dat er geen stamrecht is overeengekomen. Door de rechter werd gesteld dat de vastlegging van de inbreng door een notaris en het opnemen van de stamrechtverplichting op de beginbalans van de onderneming voldoende aantonen dat er sprake is van wilsovereenstemming.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Testamentaire keuzes en erfbelasting

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013 geschreven door Rosalie van der Wel
In het vorige nummer van Belastingzaken bespraken we een aantal zaken waar erfgenamen direct na een overlijden mee geconfronteerd kunnen worden. Hierbij ging het om vragen als, moet ik de nalatenschap aanvaarden en wat zijn de rechten en verplichtingen van de nabestaanden. In dit nummer gaan we in op de keuzes die de erflater kan maken bij het opstellen van een testament en enkele aandachtspunten bij het doen van de aangifte erfbelasting.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Tijdelijke verruiming schenkbelasting

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
Financiën heeft het besluit gepubliceerd waarin de vrijstelling voor de schenking voor de eigen woning tijdelijk wordt verruimd. Met dit besluit wordt vooruitgelopen op wetgeving die in Belastingplan 2014 is voorgesteld. De vrijstelling voor de schenking voor de eigen woning kan vanaf 29 oktober 2012 worden toegepast op een schenking voor de aflossing van de restschuld van een voormalige eigen woning.

BelastingZaken 2013, afl. 8 - Vergoeding lidmaatschap commerciële club onbelast

Aflevering 8, gepubliceerd op 16-10-2013
Het lidmaatschap van een commerciële club - ondanks het gezelligheidskarakter van de club - kan door de werkgever onbelast worden vergoed. Hof Arnhem-Leeuwarden kwam tot het oordeel dat het lidmaatschap in het belang was van het concern en het concern hierdoor zakelijk voordeel genoot. Het persoonlijk voordeel voor de directeur was volgens het hof van ondergeschikt belang.