BelastingZaken 2017, afl. 3 - Prinsjesdag en de fiets
Aflevering 3, gepubliceerd op 04-09-2017 geschreven door Elbert, mr. H.A.Voor velen van ons zit de zomervakantie er inmiddels weer op en is het tijd om de koffers weer uit te pakken en op te ruimen. Er zijn echter ook mensen die hun koffer nog in moeten pakken. Daarbij denk ik aan onze staatssecretaris die zich – wellicht wanhopig – af zal vragen wat hij in zijn koffer voor Prinsjesdag moet pakken. Omdat de kabinetsformatie lang op zich laat wachten (bij het ter perse gaan van deze column is deze nog niet afgerond), zal de staatssecretaris vermoedelijk niet al teveel fiscale bagage hebben om de koffer mee te vullen. Voorstellen van een eventueel nieuw kabinet zijn voor Prinsjesdag niet echt te verwachten, en veel andere dossiers zal hij door willen schuiven naar zijn opvolger. Maar laat ik niet voor mijn beurt spreken: misschien heeft de staatssecretaris op Prinsjesdag nog wat verrassingen voor ons in petto. Een politiek ongevaarlijk en m.i. relatief eenvoudig voorstel zou het afschaffen van de bijtelling voor de fiets van de zaak kunnen zijn. Onlangs heeft de BOVAG dit voorstel ingediend. Aangezien de gemiddelde afstand van het woon-werkverkeer volgens het CBS zo’n 22 kilometer bedraagt, zou hierdoor het overstappen van een auto van de zaak naar een (elektrische) fiets van de zaak wellicht gestimuleerd worden, terwijl tegelijkertijd de lasten voor werkgevers afnemen. Kortom, behapbaar voor een breed politiek spectrum. Ik hoor u al vragen: sinds wanneer is er dan een bijtelling voor fietsen? Wees gerust: u heeft niets gemist. Een bijtelling zoals bij de auto van de zaak is er niet. Het autokostenforfait geldt uiteraard alleen voor auto’s, niet voor fietsen. Het voordeel van de fiets van de zaak wordt daarom niet belast tegen een forfaitair bedrag, maar tegen de waarde in het economisch verkeer (de werkkostenregeling laat ik hier gemakshalve even buiten beschouwing). Laat die belasting tegen de waarde in het economisch verkeer nu juist het probleem zijn. Hiervoor heeft de werkgever namelijk per fiets de waarde per kilometer nodig en het werkelijke aantal privékilometers. Nu is er met een beetje rekenwerk wel aan de waarde per kilometer te komen, maar het berekenen van het jaarlijkse aantal privékilometers is een heel ander verhaal. Ik ken weinig (eigenlijk geen) werknemers die hun fietskilometers bijhouden. En, mochten ze dat wel willen: hoe hou je die bij? In een auto zit een kilometerteller, maar zit deze eigenlijk wel op een fiets? Kortom, typisch een gevalletje ‘simpele theorie, ingewikkelde praktijk’. En, een mooi gevalletje voor in de Prinsjesdagkoffer: simpel te regelen, leuk voor links en rechts, en milieuvriendelijk bovendien. Wat wil je nog meer?