BelastingZaken 2012, afl. 5 - Lente
Aflevering 5, gepubliceerd op 24-05-2012 geschreven door Philip RuysDaar was het dan ineens, het Kunduz-wandelgangen-lente-gelegenheidscoalitie-akkoord. Een coalitie van christelijk, liberaal en links, waarmee aardig wat taboetjes werden doorbroken. Ook fiscaal, want de hypotheekrenteaftrek wordt ernstig beperkt. Dat stond niet in het Regeer- en Gedoogakkoord maar dat is in tijden waarin knopen moeten worden doorgehakt natuurlijk even niet zo belangrijk en trouwens weet de demissionaire minister-president de bewuste maatregel aan de meeste kiezers nog wel te verkopen als het verbieden van de aflossingsvrije hypotheek. Wij fiscalisten weten natuurlijk wel beter; de wetswijziging zal bewerkstelligen dat aftrek van hypothecaire rente beperkt wordt naarmate de looptijd van de lening vordert. Dat hakt erin. Weliswaar geeft dat wat meer zekerheid en het zal de woningmarkt wellicht weer een beetje in beweging kunnen brengen. Maar per saldo betekent het voor veel mensen op termijn toch een kostenverhoging. Over dit thema is vaak en lang gesproken en beperking van de hypotheekrenteaftrek werd meestal in verband gebracht met verlaging van de inkomstenbelasting. Daar heb ik in het kader van dit baanbrekende akkoord niets meer over gehoord. Ook zo'n leuke is het vergroten van de flexibiliteit van de arbeidsmarkt. Wat we daar nu van gezien hebben is eigenlijk een nare droom voor ondernemers, want het wordt dan weliswaar misschien gemakkelijker om een vast arbeidscontract te beëindigen, maar ook wel heel erg duur, want het uitgangspunt schijnt te zijn dat de werkgever vervolgens nog een aantal maanden opdraait voor de werkloosheidsuitkering. En dan de feitelijke afschaffing van de vrijgestelde 500 kilometers voor de gebruiker van de auto van de zaak zonder bijtelling. Die wordt namelijk een wassen neus wanneer de woon-werkkilometers straks ook als zakelijk worden aangemerkt. Hele volksstammen die nu een auto van de zaak rijden en die niet voor privé gebruiken, moeten straks aan de bijtelling geloven. Die mensen gaan al snel een paar honderd euro per maand netto betalen door deze maatregel. Dat is op zich nog geen ramp, mits je maar de keuze behoudt om dan geen auto van de zaak te rijden. Maar de meeste leasecontracten lopen 3 tot 5 jaar en kunnen niet zomaar tussentijds worden beëindigd. Ook dat gaat geld kosten en op dit moment is er alleen nog maar onzekerheid. Nu de deadline van 30 april in Brussel is gehaald; Nederland heeft op tijd een plan gepresenteerd dat het begrotingstekort terugbrengt tot 3%; wat is dan nog het commitment van politici, die hun campagne voorbereiden voor de verkiezingen in september? We moeten het afwachten.